Projects at a glance
You will find below brief descriptions of ongoing or completed metal transformation research projects by enterprises within CRITM’s Call for projects program. Some information is not disclosed for confidentiality purposes.
Completed projects
- Design and construction of an ultra-light platform-type trailer with innovative steel structure.
- Development of a new-type hopper to improve the continuous casting process for better metal performance and billet quality (completed).
- Evaluation of a new production method for boring heads made from advanced alloys (completed).
- New cutting system for the aluminium industry.
- Compatible eco-responsible plating and metal assembly (completed).
- Proof of concept for an automated in-production measuring system for steel wire alloy ingredients.
- Design of forging and machining processes for the René65 nickel superalloy in compressor blades.
-
Development of a cold spray method for the application of tungsten carbide powder coatings on airplane engines
-
Metal powders and metallurgical processes.
-
Development of a new aluminium alloy forging technology for automotive suspension applications.
-
Development of advanced aluminium assembly technologies for railroad manufacturing applications (completed).
-
Development of pulse-laser and powder-bed additive manufacturing methods for the four Ti alloy families.
-
Microstructures, properties, residual constraints and fault development during additive manufacturing of Al-Si foundry alloys for aerospace parts.
-
Advanced design for high-performance shock absorbers.
-
Fabrication and welding repair of 13Cr-Ani alloy turbine wheels: Modelling experimentation
-
4.0 high-integrity pressure moulding cell.
-
Automation process for steel rail car assembly: Reduction of deformations associated with welds and optimization of the straightening process with 3D surface measurements and augmented reality.
-
Optimisation of a CO2 offset process using scories.
- Sheet metal forming of complex shapes without matrices.
- Upgrade of treated spent pot lining from primary aluminum production as an additive in concrete.
One joint project with
- Development of an oscillating cold wire laser welding process for railroad component manufacturing applications.
One joint project with
- New farm tractor concept with rechargeable hybrid motorization.
- – Creation of high-performance surfaces using micro-texturing.
- Understanding the behaviour of titanium-, nickel-, and aluminium-based powders in additive manufacturing applications.
- Enhanced energy efficiency of the zinc production process: DSA anode setups and development of associated technologies.
- Quantifying the fatigue-corrosion behaviours of 13Cr 4Ni steel used in hydraulic turbine wheels.
- Production metal salt, MgO, via CO2 offset at the stacks of large emitters and prototype testing.
Two joint projects with
- Optimization tool heat control in additive aluminium forming.
- 4.0 casting furnace operation.
-
Development of innovative modular steel structures entirely designed and manufactured in Quebec.
-
Numerical simulation of the hardening process for steel aeronautical components.
-
Hemp construction equipment and processes.
Témoignages
Avec le CRITM, nous avons été en mesure d’augmenter significativement le budget du projet de recherche, ce qui nous a permis d’augmenter le nombre d’heures d’essai en fabrication additive, nous menant à la création d’un nouveau revêtement diamanté. De ce projet, nous avons pu créer et breveter deux inventions. L’une d’elle permet déjà de préserver des emplois et pourra en créer de 2 à 3 d’ici 1 an.
Sans l’apport du CRITM, ce genre de projet n’aurait pas pu être réalisé. Nous sommes en compétition avec d’autres centres de fabrication en Allemagne et en Angleterre pour n’en nommer que quelques-uns et sans les possibilités de support financier et de maillage avec les différents organismes de recherche ce genre de projet ne pourrait pas être réalisé au Québec. Nous sommes toujours dans la phase développement, mais ce projet touchant le soudage laser de caisses en aluminium devrait permettre à terme de contribuer à augmenter notre part de marché pour ce genre de caisses. L’autre bénéfice qui devrait en découler est la reconnaissance de notre expertise à l’usine de La Pocatière permettant d’y faire reconnaître et installer un Centre d’Expertise mondial pour Bombardier Transport en Technologies de Fabrication.
Le rôle du CRITM a été primordial au départ pour le montage d’un projet (conseils, guide, support) qui était clé et essentiel pour notre entreprise et rencontrait parfaitement nos objectifs de développement. Le support et la collaboration en cours de projet a également toujours été excellente, ce qui a grandement aidé au bon déroulement du projet. Ce support indéfectible du CRITM est grandement apprécié pour une entreprise technologique comme la nôtre, qui vise le développement de nouveaux procédés et produits à valeur ajoutée. En bref, le RSRI fut un acteur incontournable qui explique grandement le succès de ce projet jusqu’à présent.
En effet, bien que le projet ne soit pas encore complété (nous sommes à mi-chemin), nous considérons qu’il est déjà un succès de par ses nombreuses retombées, et contribue très positivement au développement de notre technologie pour le marché des poudres à valeur ajoutée. Il a notamment permis de réaliser de l’innovation tant du point de vue du procédé que du point de vue des produits. La collaboration avec L’École Polytechnique nous a permis de développer des connaissances du point de vue des matériaux qui sont clés dans le développement des applications. Cela a également permis d’accroitre de façon très significative notre crédibilité technique autant dans la communauté scientifique œuvrant dans les différents marchés visés qu’auprès de nos clients potentiels. D’ailleurs, plusieurs papiers techniques découlant du fruit de ce travail ont été présentés aux cours des 2 dernières années de travaux et collaboration.
Le fruit de ce travail a également permis de développer des alliances avec des joueurs clés de l’industrie.